Elbytes guide om Elbilars vinterförbrukning
En intressant aspekt med elbilar som är högst relevant vid körning i det om vintern kyliga Sverige. Precis som en vanlig bränsleförbrukningsbil så är det ju inte bra med en kallstart i en elbil heller. Nackdelen med batterier som vi säkert alla vet är att de har en viss tendens att ladda ur när det blir kallt (om du har glömt mobiltelefonen över natten i bilen vet du vad jag pratar om..).
Tekniikan Mailmas som är en finsk tidning gjorde nyligen en undersökning och testade olika elbilars officiella förbrukning gentemot vad de faktiskt drar om vintern. Bäst resultat fick Renault Zoe som inte avvek speciellt mycket medan Audi E-tron 55, Tesla model 3 och Mercedes EQC hade störst avvikelse. Detta kan ju vara något att ta i beaktning om man nu bor i Sverige och vill ha en elbil som man får ungefär samma sträcka från året om.
Tabell vinterförbrukning Elbilar
Nedan tabell redogör för den faktiska förbrukningen på många elbilar när det gäller körning i vårt nordiska vinterklimat. Testet är som sagt inte gjort av oss på Elbyte utan en finsk tidning så resultatet kan säkert variera en del men borde ge er en bra hint av vad kan man vänta sig för närvarande när det gäller vinterkörning av elbilar
Bil och modell | Elförbrukning på vintern (test) | Elförbrukning normal | Skillnad vinterförbrukning vs normal |
---|---|---|---|
Renault Zoe | 19 kWh/100 km | 18 kWh/100 km | -1 kwh/100 |
Hyundai Ioniq Electric | 17 kWh/100 km | 14 kWh/100 km | -3 kWh/100 km |
Kia e-Soul | 20 kWh/100 kmw | 16 kWh/100 km | -4 kWh/100 km |
Audi E-tron | 27 kWh/100 km | 21 kWh/100 km | -6 kWh/100 km |
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor | 22 kWh/100 km | 16 kWh/100 km | -6 kWh/100 km |
Mercedes EQC 400 4Matic | 28 kWh/100 km | 20 kWh/100 km | -8 kWh/100 km |
Tabell räckvidd vinter Elbilar
Nedan tabell redogör för den faktiska räckvidden när det gäller vinterkörning av elbilar och där ser topplistan annorlunda ut om man sätter den totala vinterräckvidden först och inte bara kollar på vilka som har minst avvikelser. Ju större batteri med jämförbar kvalitet och som står emot kallt klimat, desto längre räckvidd får du i din elbil när du kör den i Sverige på vintern.
Bil och modell | Räckvidd normal körning | Räckvidd vinterkörning (-9 grader) | Räckvidd vinterkörning vs normal körning |
---|---|---|---|
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor | 560 km | 347 km | -213 km |
Audi E-tron | 436 km | 300 km | -136 km |
Kia e-Soul | 452 km | 330 km | -122 km |
Mercedes EQC 400 4Matic | 417 km | 241 km | -176 km |
Hyundai Ioniq Electric | 311 km | 239 km | -72 km | Renault Zoe | 385 km | 358 km | -27 km |
Kommentar kring elbilar på vintern vs normal körning
Av de aktörerna som utger sig för att kunna klara av de längsta avstånden är det Tesla som har störst avvikelse mellan vinter och normal körning men de kan däremot fortfarande erbjuda längst sträcka oavsett årstid. Hyundai Ioniq Electric och Kia e-soul verkar vara riktigt energisnåla elbilar oavsett årstid och kan vara något att satsa på för den som vill komma undan med billigast elkostnad för sin elbil. Oavsett dessa resultat är ju känslan du får i bilen och andra aspekter som minst problem vid körning vid vårt vinterväglag sådant som du bör väga in när du tar köpbeslut kring din elbil. Bara för att Mercedes EQC 400 4Matic inte har den längsta räckvidden eller lägsta förbrukningen kan det ju vara som så att känslan av en Mercedes för dig är det betydande. Något annat som är positivt med elbilar gentemot bilar som går på bensin och diesel är att de värms upp mycket snabbare i kupen vilket är riktigt härligt om bilen inte är stående i varmgarage.
Vi på Elbyte har även passat på att fråga några biltillverkare av de anser om sina elbilars prestation när det gäller vinterkörning. När vi pratar med Fanny Hellgren (PR-chef) på Mitsubishi så ställer vi frågan: Hur klarar sig Mitsubishis elbilar när det gäller räckvidd och förbrukning vid låt säga -9 grader?
Vi har lång erfarenhet hur Mitsubishi klarar svenskt vinterklimat eftersom vi levererat Outlander PHEV till svenska kunder sedan 2013. Under alla år har vi inte haft någon bil som inte startat pga av kallt klimat. Den nedre gränsen som Mitsubishi garanterar är minus 29,5 grader. Och det gäller batteriets inre temperatur, inte omgivningen. Om det blir kallare än minus 30 grader under längre period så rekommenderas att bilen är ansluten till laddning. Bilens räckvidd kan påverkas något då batteriets elektroner ”hoppar” långsammare i kallt klimat. Laddningen av batteriet tar också längre tid än vid svensk sommartemperatur. Notera att Mitsubishi Outlander PHEV skiljer sig i konstruktion jämfört med andra plug-in hybrider på marknaden. Outlander har ingen startmotor utan startas alltid via högvoltsbatteriet. Outlander har ingen växellåda så den går alltid på eldrift upp till cirka 65 km/h. Över 65 km/h kan bensinmotorn vid behov driva bilen.
Läs också Elbytes elbilsguide.
Artikel skriven av Elbyte - Vi reseverar oss för eventuella felskrivningar