Hur mycket el förbrukar elbilar som Renault, Hyundai, Kia, Audi, Tesla, Mercedes och Volkswagen?

Elbytes guide om Elbilars vinterförbrukning

En intressant aspekt med elbilar som är högst relevant vid körning i det om vintern kyliga Sverige. Precis som en vanlig bränsleförbrukningsbil så är det ju inte bra med en kallstart i en elbil heller. Nackdelen med batterier som vi säkert alla vet är att de har en viss tendens att ladda ur när det blir kallt (om du har glömt mobiltelefonen över natten i bilen vet du vad jag pratar om..).

Tekniikan Mailmas som är en finsk tidning gjorde nyligen en undersökning och testade olika elbilars officiella förbrukning gentemot vad de faktiskt drar om vintern. Bäst resultat fick Renault Zoe som inte avvek speciellt mycket medan Audi E-tron 55, Tesla model 3 och Mercedes EQC hade störst avvikelse. Detta kan ju vara något att ta i beaktning om man nu bor i Sverige och vill ha en elbil som man får ungefär samma sträcka från året om.

Tabell vinterförbrukning Elbilar

Nedan tabell redogör för den faktiska förbrukningen på många elbilar när det gäller körning i vårt nordiska vinterklimat. Testet är som sagt inte gjort av oss på Elbyte utan en finsk tidning så resultatet kan säkert variera en del men borde ge er en bra hint av vad kan man vänta sig för närvarande när det gäller vinterkörning av elbilar

Bil och modell Elförbrukning på vintern (test) Elförbrukning normal Skillnad vinterförbrukning vs normal
Renault Zoe 19 kWh/100 km 18 kWh/100 km -1 kwh/100
Hyundai Ioniq Electric 17 kWh/100 km 14 kWh/100 km -3 kWh/100 km
Kia e-Soul 20 kWh/100 kmw 16 kWh/100 km -4 kWh/100 km
Audi E-tron 27 kWh/100 km 21 kWh/100 km -6 kWh/100 km
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 22 kWh/100 km 16 kWh/100 km -6 kWh/100 km
Mercedes EQC 400 4Matic 28 kWh/100 km 20 kWh/100 km -8 kWh/100 km


Tabell räckvidd vinter Elbilar

Nedan tabell redogör för den faktiska räckvidden när det gäller vinterkörning av elbilar och där ser topplistan annorlunda ut om man sätter den totala vinterräckvidden först och inte bara kollar på vilka som har minst avvikelser. Ju större batteri med jämförbar kvalitet och som står emot kallt klimat, desto längre räckvidd får du i din elbil när du kör den i Sverige på vintern.

Bil och modell Räckvidd normal körning Räckvidd vinterkörning (-9 grader) Räckvidd vinterkörning vs normal körning
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 560 km 347 km -213 km
Audi E-tron 436 km 300 km -136 km
Kia e-Soul 452 km 330 km -122 km
Mercedes EQC 400 4Matic 417 km 241 km -176 km
Hyundai Ioniq Electric 311 km 239 km -72 km
Renault Zoe 385 km 358 km -27 km

Kommentar kring elbilar på vintern vs normal körning

Av de aktörerna som utger sig för att kunna klara av de längsta avstånden är det Tesla som har störst avvikelse mellan vinter och normal körning men de kan däremot fortfarande erbjuda längst sträcka oavsett årstid. Hyundai Ioniq Electric och Kia e-soul verkar vara riktigt energisnåla elbilar oavsett årstid och kan vara något att satsa på för den som vill komma undan med billigast elkostnad för sin elbil. Oavsett dessa resultat är ju känslan du får i bilen och andra aspekter som minst problem vid körning vid vårt vinterväglag sådant som du bör väga in när du tar köpbeslut kring din elbil. Bara för att Mercedes EQC 400 4Matic inte har den längsta räckvidden eller lägsta förbrukningen kan det ju vara som så att känslan av en Mercedes för dig är det betydande. Något annat som är positivt med elbilar gentemot bilar som går på bensin och diesel är att de värms upp mycket snabbare i kupen vilket är riktigt härligt om bilen inte är stående i varmgarage.

Vi på Elbyte har även passat på att fråga några biltillverkare av de anser om sina elbilars prestation när det gäller vinterkörning. När vi pratar med Fanny Hellgren (PR-chef) på Mitsubishi så ställer vi frågan: Hur klarar sig Mitsubishis elbilar när det gäller räckvidd och förbrukning vid låt säga -9 grader?
Vi har lång erfarenhet hur Mitsubishi klarar svenskt vinterklimat eftersom vi levererat Outlander PHEV till svenska kunder sedan 2013. Under alla år har vi inte haft någon bil som inte startat pga av kallt klimat. Den nedre gränsen som Mitsubishi garanterar är minus 29,5 grader. Och det gäller batteriets inre temperatur, inte omgivningen. Om det blir kallare än minus 30 grader under längre period så rekommenderas att bilen är ansluten till laddning. Bilens räckvidd kan påverkas något då batteriets elektroner ”hoppar” långsammare i kallt klimat. Laddningen av batteriet tar också längre tid än vid svensk sommartemperatur. Notera att Mitsubishi Outlander PHEV skiljer sig i konstruktion jämfört med andra plug-in hybrider på marknaden. Outlander har ingen startmotor utan startas alltid via högvoltsbatteriet. Outlander har ingen växellåda så den går alltid på eldrift upp till cirka 65 km/h. Över 65 km/h kan bensinmotorn vid behov driva bilen.


Läs också Elbytes elbilsguide .

Artikel skriven av Elbyte - Vi reseverar oss för eventuella felskrivningar


Billigaste Rörliga Elpriset Just nu

För hus

Beräknat på 18000 kwh /år

48-60 öre/kwh


Jämför nu!

För Lägenhet

Beräknat på 5000 kwh /år

48 -60 öre /kwh


Jämför nu!

Tips för att spara pengar Massa artiklar

Fast eller rörligt elpris

Fast eller Rörligt elpris

Denna artikeln ger dig insikt i hur du bör tänka kring fast eller rörligt elpris och dess för och nackdelar.

Elavtal för studenter

Elavtal Student

Som student behöver man hålla hårt i pengarna och därför har vissa elbolag erbjudit studentrabatt. Denna artikeln förklarar allt.

Välja Elbolag Vid Flytt

Välja Elbolag Vid Flytt

Många kommer i kontakt med elbolagen först när de flyttar. Men vad bör man tänka på innan man väljer? och vad gör man när man flyttar? Vi förklarar

Jämför Elpris

Jämför priser på elbolag

Innan man väljer elavtal och elbolag så måste man jämföra elbolag och elpriser. Denna artikel hjälper dig på rätt spår.

Bästa Elavtal

Vilket Elavtal Är Bäst?

Det är inte alltid lätt att hitta det bästa elavtalet, eftersom det beror på preferenser och vad man värderar mest. Så här gör du.

När bör man binda elpriset

När bör man binda elpriset?

När man ska binda sitt elpriset beror på massor av faktorer som är svårt att förutse. Denna artikeln förklarar allt du behöver veta.

Vad Består Elpriset Av

Vad Består Elpriset Av?

har du koll vad ditt elpriset egentligen består av?

Kan Jag Byta Elleverantör

Kan Jag Byta Elleverantör?

Funderar du kring om du kan byta elleverantör? och vad det innebär och hur man gör? här är svaren på alla dina frågor..

Vilket Elbolag har Jag

Vilket Elbolag Har Jag?

Ibland kan det vara svårt att veta vilket elbolag man har, när man bott länge eller flyttar. Artiklen hjälper dig hitta ditt elbolag.

Är Elpriset Lägre På Natten?

Är Elpriset Lägre på Natten?

Många funderar om elpriset och om den är lägre på natten? Här kan du läsa om vilken strategi och elavtal det gäller.

Vad är ett bra elpris

Vad Är Ett Bra Elpris?

Har du bestämt dig för att byta elavtal eller leta nytt men funderar på vad som egentligen är ett bra elpris? Vi förklarar

Byta Elbolag

Så byter du elbolag

Att byta elbolag är för många något som man kan behöva göra ibland. Att byta elbolag är enkelt och här förklaras allt grundligt i 5 steg.